Maandag t/m vrijdag geopend van 9.00 - 17.30/18.30 uur

Besmettelijke konijnenziekte maakt tientallen slachtoffers

Nu uw konijn inenten! RHD konijnenziekte heerst weer. Zo mankeren ze niks, zo liggen ze dood in hun konijnenhok.
De zeer besmettelijke konijnenziekte RHD maakt in september 2018 tientallen slachtoffertjes in West-Brabant.

De konijnenziekte RHD (Rabbit Haemorrhagic Disease) wordt ook wel VHD of RHD genoemd. Net als de gevreesde myxomatose heerst het virus met golven. Het was een paar jaar rustig, maar het virus duikt nu ineens op in twee varianten. Voor variant 1 én myxomatose is een vaccin afdoende. Voor variant 2 van RHD is een tweede enting noodzakelijk. Met die twee spuitjes is het konijn een jaar veilig voor deze virussen.

Hoe wordt een konijn besmet met RHD?

Het virus wordt door besmette konijnen uitgescheiden via urine, ontlasting en speeksel. Het RHD-virus is zeer besmettelijk en erg resistent. Het kan in de omgeving enkele maanden ‘overleven’ en dieren besmetten. Het virus wordt door direct en indirect contact overgedragen. Met indirect contact bedoelen we dat de besmetting niet direct van konijn op konijn plaats vindt maar via kleding, schoenen, mensen, andere dieren of planten. Een paardenbloem uit de berm kan bijvoorbeeld besmet zijn door een wild konijn. Geef daarom geen vers geplukte planten aan uw konijn.

Het is een uiterst besmettelijke ziekte met een snel en zeer ernstig ziekteverloop. Het wordt veroorzaakt door een virus, een calicivirus. In de jaren tachtig werd dit virus in China voor het eerst ontdekt en daarna volgde een snelle uitbraak in Europa, waarbij miljoenen konijnen stierven.

Welke symptomen heeft een konijn met RHD?

Na een besmetting met het virus verspreidt het zich snel over het hele lichaam, binnen 24 tot 48 uur na besmetting wordt het konijn ziek. De symptonen en klachten zijn:

• Krampen en coördinatieproblemen.
  • Bloederige neusuitvloeiing.
  • Verminderde eetlust.
  • Koorts of in een erger stadium ondertemperatuur.
  • Tekenen van pijn, tandenknarsen of schreeuwen.
  • Soms diarree en geelzucht.
  • Sterfte, meestal binnen 72 uur.

Als het konijn de ziekte overleeft, blijft het konijn nog wel lange tijd, minimaal 4 weken, het virus uitscheiden. Dit is belangrijk, want ook al is het konijn niet ziek meer, het is nog wel erg besmettelijk voor andere konijnen.

Hoe kan een konijn met RHD behandeld worden?

Er bestaat helaas geen geneesmiddel tegen het RHD-virus. Voorkomen dat een konijn besmet wordt is daarom belangrijk. Er is gelukkig een vaccin dat goede bescherming geeft. Vermoedt u dat uw konijn RHD heeft, zonder het dan zo snel mogelijk af van andere konijnen en neem contact op met uw dierenarts. Reinig kleren, schoenen, drink –en voederbakjes en het hok, laat een hok of ren 4 weken leeg staan voor er nieuwe (gevaccineerde!) konijnen in geplaatst worden.

In de meeste gevallen verloopt de ziekte echter zo snel dat een behandeling te laat komt.
Vaccinatie vooraf biedt een goede bescherming een geeft een jaar lang bescherming. Daarom blijft vaccinatie het belangrijkste wapen tegen RHD. adviseren nog gezonde konijnen te laten inenten voordat het epidemische vormen aanneemt.

Voor meer informatie hierover of voor het maken van een afspraak met een dierenarts van Dierenkliniek Ter Weerlaan in Wassenaar, belt u 070-5176545.

Nu Bellen